Telraam
Artikel Vanuit de DURF werkgroep mobiliteit
Aanpassingen aan het wegennet, het veranderen van de rijrichting in bepaalde straten, het afsluiten van bepaalde straten, leiden tot een totaal nieuwe verkeerssituatie. Soms is het nodig in te grijpen op sluipverkeer. Het monitoren van verkeersstromen in de stad vereist betrouwbare verkeersmetingen. Maar hoe raakt een gemeentebestuur aan deze verkeersdata? Wist je dat er een meettoestel bestaat dat je aan je raam installeert om het verkeer in je straat te monitoren? In dit artikel van de DURF-werkgroep mobiliteit verneem je meer hoe het meetinstrument TELRAAM door de Stad Leuven werd ingezet, onder andere in Kessel-lo.
Hoe werkt een telraam?
Meten is weten?
Het hangt er vanaf…
Er zijn twee mogelijkheden:
Iedereen die dat wil kan zelf of in groep voor ongeveer 200€ zo’n toestel kopen. Met een eigen toestel zal je voor je straat het aantal verplaatsingen per vervoersmiddel in kaart kunnen brengen. Maar met één individueel toestel weet je nog niet zo veel.
De stad Leuven opteerde voor een professionele aanpak waarbij een pakket telramen werd aangekocht dat in samenspraak en overleg met de bewoners op kritieke punten geplaatst werden. In deze aanpak werd er door het bedrijf achter Telraam ook gezorgd voor workshops met de bewoners, aangepaste data-analyse, kortom een hele brede ondersteuning: uiteindelijk gaf dit aan zowel burgers als stadsadministratie én politiek meer inzicht in hoe de verkeersstromen in Kessel-Lo tot stand komen en hoe het mobiliteitsbeleid kon aangepast worden.
Hoe kan je de cijfers bekijken?
Via de website kan iedereen de metingen opvragen en dit voor elke straat waar een Telraam staat. Het rapport toont alle data met grafieken over onder andere het aantal weggebruikers per dag, het gemiddelde over 24 uur, de snelheid van de weggebruikers, het aantal weggebruikers per rijrichting...
Er zijn verschillende mogelijkheden om naar de cijfers te kijken.
Staan er al telramen in Tienen?
Op de website kan je zien dat er in Tienen momenteel een viertal straten gekleurd zijn : dat wil zeggen dat er in die straten een Telraam hangt. De meetresultaten zijn voor deze straten beschikbaar.
Als je zelf een toestel hebt hangen krijg je maandelijks sowieso een rapport.
Wat kan STAD Tienen leren van het project in Kessel-lo?
Burgers betrekken bij het inzetten van meetinstrumenten objectiveert het debat. In een nauw contact zoeken beleidsmakers samen met de bewoners naar de juiste oplossingen die werken voor de specifieke verkeerssituatie in bepaalde straten.
Participatie stimuleert de verbondenheid in de buurt om samen na te denken. Dat geeft minder een gevoel dat de beslissingen over de hoofden van de mensen genomen worden. Door langdurig te meten bouw je data op over. Dat is cruciale informatie om de gewenste verkeerstromen en niet gewenst sluipverkeer beter te monitoren. Het laat toe om bij te sturen waar nodig.
Het project draaide in Leuven proef tussen 2019 en 2021, maar wordt nog steeds gebruikt. Het is nu ook te vinden in heel Europa. Via de website van Telraam vind je een volledig overzicht van vroegere en huidige netwerken.
Zijn er al telramen geplaatst op initiatief van Stad TIENEN?
De Stad Tienen is tot op heden nog niet is ingegaan op de vraag van sommige burgers om het voorbeeld van Kessel-Lo toe te passen. Daarom plaatsen steeds meer bewoners zelf een eigen meettoestel. Er zijn momenteel telramen geplaatst in de Grote Bergstraat, de Houtemstraat, de Kliniekstraat en de O. L. Vr. Broedersstraat.
Hoe kunnen DURVERS meehelpen?
De werkgroep Mobiliteit van Durf zou graag meer inzicht willen krijgen in een totaalbeeld voor Tienen.
Door verkeersdata langdurig op te bouwen willen we het debat objectiveren en de betrokkenheid van de inwoners van Tienen stimuleren. Door samen te evalueren willen we bijsturingen bespreekbaar maken op het beleidsniveau van de stad. We brengen momenteel een aantal overbelaste straten in kaart waar nog geen metingen gebeuren.
Als je na het lezen van dit artikel interesse hebt om samen met een aantal buren een telraam aan te kopen, laat het ons weten.
Meer technische info over het product Telraam: www.telraam.net
Interesse om zelf een toestel te plaatsen : info@durftienen.be
Er zijn een aantal technische aandachtspunten als je een plaatsing in je straat zou overwegen:
Het telraam moet vrij zicht hebben op de straat
Niet gehinderd door bomen, struiken, diepe voortuintjes…
Moet minimaal drie meter hoog hangen
Vermijd het telraam op te hangen in volle zon
Om deze redenen is het nuttig om dit samen met de buurt of straat aan te pakken.