41% van chauffeurs rijdt te snel in Tienen centrum

Sluipverkeer, snelheidsduivels en een bereikbaarheidsplan dat zonder overleg werd ingevoerd: de meerderheid van de Tienenaren maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun stad. Durf kan nu ook met cijfers aantonen dat de verkeersveiligheid in Tienen ronduit zorgwekkend evolueert, in tegenstelling tot wat de burgemeester en schepen voor mobiliteit beweren. “De afgelopen zes jaar is het aantal verkeersongevallen in onze stad veel sneller gestegen dan elders”,  zegt kandidaat-burgemeester Jonathan Holslag. “We hebben aanwijzingen dat er bij schoolomgevingen systematisch te snel gereden wordt.”

“Aantal ongevallen in de regio is fel gestegen”
Jonathan Holslag

Volgens de cijfers van de Gemeentemonitor ondervindt bijna de helft van de Tienenaren hinder door voertuigen die te snel rijden: dat is al zo sinds 2017. Daarnaast heeft 33 procent van de Tienenaren geregeld hinder door sluipverkeer door het centrum, een percentage dat gestegen is sinds 2017. Over de hele lijn ligt de hinder door sluipverkeer hoger dan in vergelijkbare gemeenten. De spanning tussen weggebruikers neemt toe. Fietsers klagen over automobilisten en automobilisten klagen over fietsers. Amper 34% van de ondervraagden vindt dat je in Tienen veilig kunt fietsen.

De bezorgdheid van de Tienenaar lijkt terecht. Durf bestudeerde zeer gedetailleerde officiële cijfers uit een nationale databank. Een belangrijke maatstaf voor verkeersveiligheid is het aantal verkeersongevallen per honderd kilometer weg. Sinds 2018 is het aantal ongevallen per honderd kilometer weg in Tienen gestegen van 18 naar 23. In vergelijkbare gemeenten als Diest, Sint-Truiden, Aarschot en Hoegaarden is dat cijfer stabiel gebleven rond 16. Het aantal doden en zwaargewonden per honderd kilometer gemeenteweg ligt in Tienen ook hoger dan in de andere gemeenten.

Verkeerstelramen

Ook de snelheid van chauffeurs is te hoog. Terwijl de Tiense schepen van verkeer Liesbeth Vanderloock onlangs liet weten dat “85 procent van de bestuurders in het stadscentrum zich netjes aan de maximumsnelheid van 30 km per uur houdt”, benadrukt studiebureau Arcadis dat men in het centrum van Tienen structureel te snel rijdt.

Durf kan dat bevestigen door te werken met de gegevens van verkeerstelramen. Dat zijn sensoren die dag en nacht het aantal passanten en hun snelheid meten.  De partij checkte de cijfers van vijf Tiense straten: de Kliniekstraat, de Onze-Lieve-Vrouw Broederstraat, de Waaibergstraat en de Oorlogsvrijwilligerstraat. Die liggen pal in het centrum, nabij verschillende scholen en duidelijk in een zone met maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Durf bekeek de cijfers voor de periode tussen april en juni 2024. Gemiddeld rijdt minstens 41 procent van de passanten sneller dan 30 kilometer per uur. Zes procent rijdt sneller dan 50 kilometer per uur. Dat zijn gemiddeld 621 zware snelheidsovertredingen per dag, alleen al in die straten met verkeerstelramen.

Jonathan Holslag, lijsttrekker Durf: “Het leven is jachtig en mensen zijn gehaast met werk, kinderen en boodschappen doen. Toch mag dat niet ten koste gaan van de zwakke weggebruiker. Stress om ’s ochtends de kinderen met de auto naar school te brengen mag er niet voor zorgen dat andere kinderen in gevaar worden gebracht. Veilig verkeer vereist duidelijke verkeersborden. En een kordate handhaving. Bij onze bronnen bij de politie horen we dat er weinig op snelheid gecontroleerd wordt in het centrum, in de woonkernen en langs de gewestwegen. Dat moet de komende vijf jaar veranderen.”

In de pers:

 

Lees hoe Durf de verkeersveiligheid in Tienen wil verbeteren in het partijprogramma (vanaf p 130)

Bekijk de feitenfiche over verkeer van Durf

Vorige
Vorige

Durf geeft om ouderen

Volgende
Volgende

Zuiniger en zonder torenblokken: kies voor een beter masterplan.